ورود هنرجو | عضویت

آشنایی با رشته ادبیات نمایشی

رشته ادبیات نمایشی یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار گروه هنر است و بسیاری از افراد و داوطلبان کنکور هنر اقدام به انتخاب رشته ادبیات نمایشی می‌کنند. این رشته از جمله رشته‌های مهم و تاثیر گذار است و در بین لیست رشته‌های مورد حمایت دولت و دارای بورس دانش نیز قرار گرفته است. البته تمام پذیرفته شدگان و تحصیل کنندگان در این رشته نمی‌توانند از بورس دانش استفاده کنند و این فرصت برای افرادی با رتبه‌ی بالا یا به عبارت دیگر برترین‌های این رشته فراهم شده است. در ادامه به معرفی رشته ادبیات نمایشی پرداخته شده و اطلاعات جامعی پیرامون نحوه انتخاب رشته ادبیات نمایشی در اختیار شما قرار گرفته است.

 

معرفی رشته‌ی ادبیات نمایشی

 

رشته ادبیات نمایشی یکی از رشته‌های پایه و اصلی گروه هنر است. این رشته بسیار گسترده بوده و دامنه وسیعی دارد. در ادبیات نمایشی به موضوعات مختلفی پرداخته می‌شود، از مباحث تاریخی سنتی گرفته تا مباحث روز همه و هم در دنیای ادبیات نمایشی جای می‌گیرد.

همان طور که از نام آن مشخص است، این رشته ترکیبی از ادبیات و نمایشی است. هنر نگارش و ادبیات در کنار صحنه نمایش قرار گرفته است. کارشناسان این رشته افرادی توانا در حوزه‌ی نگارش انواع متون نمایشی در حوزه‌ی فرهنگی هستند و می‌توانند با نقد و بررسی و پژوهش نیز بر کیفیت این حرفه بیفزایند.

علاقه مندان به رشته ادبیات نمایشی قدرت نویسندگی بالایی دارند و افرادی دست به قلم هستند. همچنین این افراد باید تلاش کنند تا بر مهارت نویسندگی خود بیفزایند و مطابق با نظر، خواسته و نوع درک مخاطب بنویسند. در کنار نویسندگی، دارا بودن خلاقیت نیز اهمیت بالایی دارد. همچنین داوطلبان این رشته باید علاقه‌مند به تئاتر و بازیگری بوده و اطلاعات مناسبی نسبت به این هنر داشته باشند.

 

توانایی لازم برای ورود به رشته‌ی ادبیات نمایشی

 

یکی از نکاتی که در راهنمای انتخاب رشته ادبیات نمایشی به آن پرداخته می‌شود، ویژگی‌های لازم برای موفقیت در رشته ادبیات نمایشی است. افرادی که تمایل به انتخاب رشته ادبیات نمایشی دارند باید توانایی‌های خود را با توانایی‌های لازم مقایسه و در جهت بهبود مهارت‌های خود اقدام کنند.

از جمله مهارت‌ها و ویژگی‌های لازم خلاقیت است. علاوه بر آن، داشتن ذوق هنری، قریه‌ی نویسندگی، داستان سرایی، قدرت تخیل، علاقه و تسلط بر ادبیات و درک هنر از جمله ویژگی‌هایی اساسی به شمار می‌رود.

همچنین افرادی که درک مناسبی نسبت به فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی و تحلیل احساسات انسانی دارند، در آينده می‌توانند مسیر موفقیت را راحت‌تر طی کنند.

 

نگاهی به آينده شغلی ادبیات نمایشی

 

بازار کار رشته ادبیات نمایشی تا حد بسیار زیادی به مهارت، استعداد و توانایی فردی فرد بستگی دارد. فارغ التحصیلان در این رشته می‌توانند در تمامی رسانه‌ها‌ از جمله تلویزیون، سینمای خانگی، تئاتر و غیره مشغول به کار شوند. همچنین می‌توانند به عنوان کارگردان و تهیه کننده هم عمل کنند. در واقع بازار کار گسترده‌ای در انتظار فارغ التحصیلان این رشته است و میزان مهارت‌های آن‌ها می‌تواند درآمد آن‌ها را تعیین کند.

 

زمان و نحوه انتخاب رشته‌ی ادبیات نمایشی

 

علاقه مندان به انتخاب رشته ادبیات نمایشی باید در زمان انتخاب رشته ادبیات نمایشی ‌اقدامات لازم را انجام دهند. پذیرش در این رشته با شرایط خاص انجام می‌شود و داوطلبان باید در آزمون عملی شرکت کنند. زمان ثبت نام در آزمون عملی توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود و افراد در صورتی که در آزمون عملی حضور یابند، برای قبولی در رشته ادبیات نمایشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

نحوه انتخاب رشته ادبیات نمایشی مانند دیگر دروس گروه هنر است و داوطلبان باید در زمان انتخاب رشته کد رشته محل‌های مورد نظر خود را مشخص و در فرم انتخاب رشته وارد کنند. البته لازم است نگاهی به رتبه‌های پذیرفته شده در سال‌های قبل هم بیندازید و در صورت داشتن شانس قبولی، کد محل‌های مورد نظر خود را مشخص کنید. همچنین برای یک انتخاب رشته‌ی اصولی می‌توانید از مشاوران تحصیلی و افراد خبره در این حوزه کمک بگیرید.

 

رتبه لازم برای قبولی در ادبیات نمایشی

 

برای قبولی در رشته ادبیات نمایشی لازم است تا رتبه‌ی مناسب را کسب کرده باشید. همان طور که بیان شد این رشته از جمله رشته‌های برتر گروه هنر است و برای قبولی در آن باید رتبه‌‌ی زیر ۱۰۰۰ داشته باشید. همچنین قبولی در این رشته مشروط بر قبولی در آزمون عملی است.

 

آزمون عملی ادبیات نمایشی

 

داوطلبان رشته ادبیات نمایشی باید در آزمون عملی شرکت کنند و امتیاز کافی برای پذیرش را به دست آورند. امتیاز و ارزش آزمون عملی از کنکور سراسری بیشتر است و دارای ضریب ۱۲ می‌باشد. این امر به معنی آن است که نمره‌ی آزمون عملی ۱۲ برابر آزمون کنکور در قبولی افراد اثرگذار خواهد بود.

داوطلبان این رشته باید خود را برای آزمون عملی آماده کنند. در آزمون عملی از افراد خواسته می‌شود تا یک نمایش‌نامه‌ی کوتاه درباره‌ی موضوعی خاص و مشخص بنویسند. تحلیل یک نمایش نامه، نوشتن دیالوگ برای تصویر و نوشتن نمایش نامه برای یک عکس هم از دیگر موارد امتحانی به شمار می‌رود.

 

حمایت مالی و بورس دانش

 

یکی از مصوبه‌های اعلامی در دفترچه انتخاب رشته هنر، ارائه‌ی بورس دانش به رتبه‌های برتر رشته‌های مشخص شده است. رشته ادبیات نمایشی هم در بین رشته‌های دارای بورس دانش قرار گرفته است. در این بورس از افراد برتر تا رتبه‌ی ۳۵۰۰ گروه هنر، حمایت مالی شده و مبلغی ماهانه به عنوان کمک هزینه به افراد پرداخت می‌شود. بورسیه دانش موجب کاهش هزینه رشته ادبیات نمایشی برای دانشجویان خواهد شد.

 

دانشگاه های پذیرنده رشته‌ی ادبیات نمایشی

 

بررسی دانشگاه های ارائه دهنده رشته ادبیات نمایشی اهمیت بالایی دارد و می‌تواند به داوطلبان در انتخاب رشته ادبیات نمایشی کمک کند. داوطلبان باید تمامی دانشگاه‌های پذیرنده را مشخص و سپس دانشگاه‌های مورد نظر خود را مشخص و آنها را اولویت‌بندی کنند. اولویت‌بندی براساس امتیاز دانشگاه، محل، شرایط خوابگاه، دوره، نوع پذیرش و شرایط فردی داوطلب انجام می‌شود.

برای اطلاع از دانشگاه های پذیرنده رشته ادبیات نمایشی لازم است دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه هنر را مشاهده کنید. همچنین لیستی از دانشگاه‌های پذیرنده در جدول زیر آمده است:

 

 دورهنحوه پذیرشنام دانشگاهظرفیت
روزانهبا آزموندانشگاه تهران۱۲
روزانهبا آزموندانشگاه هنر تهران۳۰
روزانهبر اساس سوابق تحصیلیدانشگاه دامغان۶۵
روزانهبر اساس سوابق تحصیلیدانشگاه هنر شیراز۲۰
روزانهبا آزموندانشگاه هنرتهران- بورسیه دانش۵
نوبت دومبا آزموندانشگاه  تهران- بورسیه دانش۳
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیدانشگاه غیرانتفاعی سوره۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیدانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ۳۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی اقبال۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی فردوس۳۵
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی زند شیراز۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی هنر شیراز۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی هنر و اندیشه اسلامی۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی کمال الملک۱۵
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی لامعی گرگانی۱۵

 

همان طور که در جدول بالا مشخص شده است، ظرفیت پذیرش رشته ادبیات نمایشی بسیار محدود بوده و در این بین درصد بسیار کمی از پذیرفته شدگان می‌توانند از خدمات بورسیه دانش استفاده کنند.
محدودیت در ظرفیت رشته ادبیات نمایشی موجب افزایش رقابت در پذیرش و پذیرش افرادی با استعداد و مهارت‌های بیشتر می‌شود. بنابراین برای قبولی در این رشته هم باید رتبه‌ی مناسبی را به دست آورید و هم اطلاعات کافی برای شرکت در آزمون عملی را داشته باشید.

 

زمان فارغ التحصیلی در رشته‌ی ادبیات نمایشی چقدر است؟

 

رشته ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود و مدت زمان فارغ التحصیلی در رشته ادبیات نمایشی برابر ۴ سال یا ۸ ترم می‌باشد.

چگونه با تیم آرمان هنر مشاوره بگیریم؟

 

کافیه به شماره تلفن  24 ساعته   ( 09032317921) توی واتساپ یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09128438431 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

همایش های جمع بندی
نتایج درخشان
ورود به آزمون