ورود هنرجو | عضویت

آشنایی با رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال

در بین ده‌ها رشته‌‌ی گروه هنر، رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی هم جای گرفته است و علاقه‌مندان به آن می‌توانند در زمان تعیین شده اقدام به انتخاب رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی کنند. داوطلبان با ورود به این رشته با ساختار تولیدی برنامه و نحوه‌ی فعالیت در یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های جهانی آشنا می‌شوند. در ادامه تمامی شرایط و نحوه انتخاب رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی آمده است.

 

معرفی رشته‌ی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

 

تلویزیون یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین رسانه‌های جهان است و هر کشوری شبکه‌های مخصوص به خود را دارد. بسیاری افراد در سراسر جهان ساعاتی از روز را به تماشای تلویزیون می‌گذرانند. برخی جهت پر کردن اوقات فراغت به تماشای برنامه محبوب خود می‌نشینند و برخی برای اطلاع از اوضاع و اخبار جهان، شبکه‌های خبری را بررسی می‌کنند.

کارشناسان برنامه‌های تلویزیونی با توجه به ساختار فعالیتی خود، نیازهای بشر و علاقه‌ی مخاطب، اقدام به تولید برنامه‌های مختلفی می‌کنند. این افراد باید خلاق و آگاه باشند و اطلاعات بالایی هم داشته باشند تا بتوانند برنامه‌ای مناسب را تولید کنند. افرادی که به انتخاب رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی و تحصیل در این رشته مشغول می‌شوند، با تمام جزئیات و نکات ساخت برنامه آشنا خواهند شد و به منظور تولید برنامه‌های مناسب تلویزیونی پرورش می‌یابند.

همان طور که بیان شد به دلیل اهمیت این شغل، افراد باید دانش بالایی در زمینه‌های مختلف داشته باشند. در کنار دانش و اطلاعات بالا، داشتن برخی دیگر از توانایی‌ها نیز لازم است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

 

توانایی‌های لازم برای تحصیل در رشته تلویزیون و هنر‌های دیجیتالی

 

پرداختن به توانایی لازم برای تحصیل در این رشته اهمیت بالایی دارد و افراد می‌توانند براساس شناخت خود و نیازهای رشته، تشخیص دهند که آیا این رشته مناسب آنها است یا خیر!

علاقه مندان به رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی باید خلاقیت بالایی داشته باشند و همچنین بتوانند به درستی هدف و منظور خود را به دیگران انتقال دهند. آشنایی با عکاسی، تصویر برداری، نقاشی، موسیقی و دیگر هنرها هم از لازمه‌های فعالیت در این حوزه است. از آن‌جایی که ساخت یک برنامه‌ی تلویزیونی به افراد بسیاری نیاز دارد، این متخصصان باید بتوانند فعالیت گروهی داشته باشند و با توجه به نقش و وظایف تعیین شده، کار خود را انجام دهند. تحمل ساعات کاری زیاد و شرایط مختلف نیز به فعالیت این افراد کمک می‌کند.

 

بررسی بازار کار تلویزیون و هنرهای دیجیتال

 

بازار کار رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان به این رشته است. در سال‌های گذشته، دانشگاه‌ها براساس نیاز خود، دانشجو می‌پذیرفتند و تعهد کاری به آنها داده می‌شد اما امروزه هیچ تعهدی جهت ارائه‌ی کار بعد از تحصیل وجود ندارد.

افرادی که از مهارت و توانایی‌ بالایی برخوردار هستند می‌توانند کاری مناسب داشته باشند. این افراد می‌توانند در برنامه‌های صدا و سیما و دیگر شبکه‌ها و رسانه‌ها مشغول به فعالیت شوند.

از دیگر مشاغل مناسب برای این افراد می‌توان به فعالیت‌های تبلیغاتی و ساخت انیمیشن‌ها اشاره کرد. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند فعالیت‌های مستقل داشته باشند و در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف کار کنند. همچنین امکان فعالیت افراد در خارج از کشور و همکاری با شرکت‌های خارجی به صورت دورکاری نیز وجود دارد.

 

راهنمای انتخاب رشته‌ی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

 

داوطلبان رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی برای تحصیل در این رشته باید از شرایط و نحوه انتخاب رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی اطلاع داشته باشند. این رشته در سال‌های گذشته در زیرگروه یک گروه هنر قرار گرفته بوده و دارای گزینش کشوری است. در بین دانشگاه‌های پذیرنده‌ی این رشته، دانشگاه صدا و سیما هم قرار دارد و پذیرش در این دانشگاه براساس شرایط خاص انجام می‌شود.

داوطلبان و علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند در زمان انتخاب رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی جهت انتخاب این رشته اقدام کنند. زمان انتخاب رشته چند روز بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و مشخص شدن رتبه و تراز داوطلبان آغاز می‌شود و بازه‌ی زمانی محدودی را در بر می‌گیرد. شما می‌توانید این رشته را نیز در بین ۱۵۰ انتخاب خود قرار دهید. البته به منظور انتخاب رشته حرفه‌ای، لازم است از افراد خبره در این کار کمک بگیرید و انتخاب‌هایتان را براساس اولویت‌های خود تعیین کنید.

 

شرایط پذیرش در دانشگاه صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

 

داوطلبانی که تمایل به قبولی در رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی در دانشگاه صدا و سیما را دارند باید بدانند پذیرش در این دانشگاه در دو مرحله انجام می‌شود.

  • در مرحله‌ی نخست و بعد از انتخاب این کد رشته، شما براساس رتبه و نمره‌ی کل خود مورد ارزیابی قرار می‌گیرید.
  • در مرحله‌ی دوم، دانشگاه که چند برابر ظرفیت پذیرش خود را انتخاب کرده، برای مصاحبه دعوت به عمل می‌آورد و در واقع مصاحبه، مرحله‌ی دوم پذیرش است. افراد دعوت شده به مصاحبه مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرند و در نهایت امتیاز آنها مشخص می‌شود و دانشگاه افراد برتر را براساس میزان ظرفیت پذیرش خود می‌پذیرد. این در حالی است که پذیرش در دیگر دانشگاه‌ها فاقد مصاحبه می‌باشد.

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته‌ی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

 

داوطلبان هنگام انتخاب رشته باید دانشگاه های ارائه دهنده رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی را مشخص و آنها را براساس رتبه، موقعیت، رتبه‌ی خود، نوع دوره و شرایط فردی، اولویت‌بندی کنند. دانشگاه‌های پذیرنده‌ی این رشته در دفترچه انتخاب رشته هنر معرفی می‌شوند و در این دفترچه ظرفیت رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی نیز بیان می‌شود و داوطلبان باید جهت دانلود و مطالعه دفترچه راهنما اقدام کنند.

در جدول زیر نیز دانشگاه های پذیرنده رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی براساس پذیرش سال‌های گذشته معرفی شده‌اند:

 

نوع دورهنحوه پذیرشدانشگاهظرفیت
روزانهبا آزمونصدا و سیما۲۰
نوبت دومبا آزمونصدا و سیما۱۰
روزانهبا آزموندامغان۵۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی نبی اکرم (ص)۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی ارم شیراز۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی هنر شیراز۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی علم و هنر یزد۳۰

 

ظرفیت پذیرش رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی در دوره‌های روزانه و نوبت دوم محدود است و پذیرش در آن‌ها فقط بر اساس شرکت در آزمون سراسری امکان پذیر خواهد بود. در بین دانشگاه‌های فوق، تنها دانشگاه صدا و سیما دارای پذیرش براساس شرایط خاص و مصاحبه می‌باشد و داوطلبان می‌توانند بعد از تحصیل در این دانشگاه، در صدا و سیما مشغول به کار شوند.

در بررسی هزینه رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی نمی‌توان مبلغ مشخصی را در نظر گرفت. تحصیل در دوره‌ی روزانه به صورت رایگان است اما برای تحصیل در دیگر دوره‌ها نیاز به پرداخت شهریه می‌باشد. در کنار شهریه، تهیه‌ی وسایل و تجهیزات و انجام کارهای عملی درسی نیاز به هزینه دارد. البته بعد از فارغ التحصیلی و شروع به کار ،تمامی هزینه‌ها را می‌توان جبران کرد.

 

زمان فارغ التحصیلی در رشته تلویزیون و هنر‌های دیجیتالی چقدر است؟

 

در زمان انتخاب رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی، یکی از دغدغه‌های داوطلبان، عدم اطلاع از زمان فارغ التحصیلی در رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی است. این رشته در دوره کارشناسی ارائه می‌شود و زمان تحصیل در این دوره برابر ۴ سال و معادل ۸ ترم است.

دانشجویان در طول مدت تحصیل خود باید تمامی واحدهای درسی (تئوری و عملی) را بگذرانند. البته بسته به شرایط دانشجو و در موارد خاص، امکان تحصیل در مدت زمان بیشتر نیز بسته به نظر دانشگاه وجود خواهد داشت.

 

واحدهای درسی رشته‌ی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

 

دانشجویان رشته تلویزیون و هنر دیجیتال باید تمامی تعداد واحدهای درسی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی که معادل ۱۳۵ واحد است را بگذرانند. دروس این رشته شامل دروس پایه، عمومی، اصلی و تخصصی است. دانشجویان می‌توانند در زمان تحصیل از امکانات و تجهیزات دانشگاه استفاده کنند.

برای اطلاع از جزئیات واحدهای درسی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی شما می‌توانید چارت درسی این رشته را از سایت دانشگاه مورد نظرتان دریافت و مشاهده کنید. از جمله دروس اصلی و تخصصی این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربرد رایانه در فیلم و تلویزیون
  • مبانی سایبرمدیا
  • مبانی انیمیشن دیجیتالی
  • مبانی گرافیک
  • نرم‌افزارهای گرافیکی
  • تدوین دیجیتالی
  • مبانی تبلیغات تلویزیونی
  • گونه‌شناسی برنامه‌های تلویزیونی
  • تلویزیون آموزشی
  • جلوه‌های بصری دیجیتالی
  • زیبا‌شناسی هنرهای دیجیتالی
  • انیمیشن تعاملی
  • انیمیشن دو بعدی
  • موسیقی و انیمیشن
  • انیمیشن سه بعدی
  • نویسندگی برای انیمیشن
  • کارگاه گرافیک دیجیتالی
  • طراحی وب
  • ژورنالیسم تلویزیونی

چگونه با تیم آرمان هنر مشاوره بگیریم؟

 

کافیه به شماره تلفن  24 ساعته   ( 09032317921) توی واتساپ یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09128438431 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

همایش های جمع بندی
نتایج درخشان
ورود به آزمون