ورود هنرجو | عضویت

آشنایی با رشته طراحی صنعتی

یکی از رشته‌های گروه هنر، رشته طراحی صنعتی است. داوطلبان زیادی تمایل به انتخاب رشته طراحی صنعتی دارند و می‌توانند براساس دانشگاه‌های پذیرنده که در دفترچه انتخاب رشته هنر مشخص شده است، پذیرش خود را کامل کنند. رشته طراحی صنعتی در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی پیام نور و دانشگاه آزاد دانشجو می‌پذیرد. داوطلبان گروه هنر و ریاضی می‌توانند جهت انتخاب رشته طراحی صنعتی اقدام کنند.

این مقاله با هدف راهنمای انتخاب رشته طراحی صنعتی، هر آنچه برای انتخاب این رشته لازم است بدانید را در بر گرفته است. همچنین شما می‌توانید از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید و انتخاب رشته بهتری انجام دهید.

 

معرفی رشته‌ی طراحی صنعتی

 

اولین قدم در انتخاب رشته، شناخت کامل و صحیح رشته‌ی مورد نظر است. شما باید بدانید در چه رشته‌های تحصیل می‌کنید و بازار کار این رشته به چه صورت است؟ به همین دلیل ابتدا به معرفی رشته طراحی صنعتی می‌پردازیم.

همان طور که از نام این رشته پیدا است، این رشته تلفیقی از لطافت هنر طراحی و سختی کار صنعتی است. ما هر روزه از ابزار و وسایل مختلفی استفاده می‌کنیم و راحتی استفاده و زیبایی آنها، اهمیت بالایی دارد. در این رشته، هدف طراحی محصولاتی کارا، متناسب با فناوری روز و تکامل بخش است که از زیبایی، لطافت و راحتی هم برخوردار باشند.

در واقع یک کارشناس طراحی صنعتی باید بتواند زمختی یک محصول را در دل ساختاری لطیف و زیبا جای دهد تا امکان استفاده از آن برای کاربر فراهم شود.

رشته طراحی صنعتی گرایش‌های مختلفی دارد و علاقه مندان به رشته طراحی صنعتی بعد از پذیرفته شدن در این رشته و برای ادامه تحصیل می‌توانند گرایش مورد نظر خود را انتخاب و به صورت تخصصی در یک زمینه فعالیت کنند. از جمله گرایش‌های این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی محصول: طراحی لوزم خانگی و اداری، وسایل صوتی و تصویری
  • طراحی دکوراسیون: طراحی دکوراسیون خانگی
  • طراحی خودرو: طراحی بدنه و بخش داخلی خودرو
  • طراحی بسته‌بندی: بسته‌بندی محصولات
  • طراحی اصلاحی: طراحی محصول با هدف بهتر شدن کارآیی آن

 

بررسی بازار کار طراحی صنعتی

 

یکی از نکات مهمی که هنگام انتخاب رشته طراحی صنعتی باید به آن توجه شود، بازار کار رشته طراحی صنعتی است. در هر جایی از دنیا که تکنولوژی تولید وجود داشته باشد، نیاز به کارشناسان این رشته هم احساس می‌شود. در ایران میزان تولید محدود و در حال افزایش می‌باشد، از این رو بازار کار برای کارشناسان طراحی صنعتی محدود است.

البته فردی خلاق، با دانش و توانایی بالا، می‌تواند جایگاه خوبی برای خود ایجاد کند. در کشورهای دیگر، طراحی صنعتی جایگاه مناسب‌تری دارد و افراد می‌توانند در زمینه‌ی تخصصی خود وارد بازار کار شوند. چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، طراحان صنعتی می‌توانند در فضاهای زیر مشغول به کار شوند:

  • سازمان زیباسازی شهری
  • کارخانه‌های تولید بسته بندی
  • صنعت اسباب بازی
  • صنعت نوشت افزار
  • صنایع تولید لوازم صوتی و تصویری
  • صنایع تولید سیستم‌های کامپیوتری
  • طراحی جواهرات
  • صنایع مبلمان
  • کارخانه‌جات تولید ماشین‌های سنگین
  • شرکت‌های ایده‌پردازی و مدل‌سازی تبلیغاتی
  • و ….

 

نحوه و زمان انتخاب رشته‌ی طراحی صنعتی

 

داوطبان رشته طراحی صنعتی برای پذیرش در این رشته باید از زمان انتخاب رشه طراحی صنعتی با خبر باشند و در زمان درست اقدام به انتخاب رشته کنند. زمان انتخاب رشته، بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری است و معمولاً در مرداد ماه انجام می‌شود. در زمان اعلام شده توسط سازمان سنجش، داوطلبان باید به سایت سنجش مراجعه کنند و بعد از دریافت دفترچه انتخاب رشته گروه هنر و مطالعه‌ی آن، جهت انتخاب رشته و تکمیل فرم‌های مربوطه اقدام کنند.

نکته‌ی بسیار مهمی که در نحوه انتخاب رشته طراحی صنعتی باید به آن توجه شود، روش پذیرش در این رشته است. در سال‌های گذشته پذیرش در این رشته به صورت نیمه متمرکز و دارای آزمون عملی بوده است. طبق اعلام سازمان سنجش در دفترچه سال ۱۴۰۲ پذیرش در این رشته به صورت متمرکز و با شرایط خاص انجام می‌شود.

برای پذیرش و قبولی در رشته طراحی صنعتی داوطلبان باید در یک آزمون عملی هم شرکت کنند. آزمون عملی دارای ضریب ۴ می‌باشد و بعد از آزمون، نتایج پذیرفته شدگان نهایی اعلام و آزمون عملی این رشته چند هفته بعد از انتخاب رشته برگزار می‌شود.

 

دانشگاه های پذیرنده رشته‌ی طراحی صنعتی

 

در حال حاضر پذیرش در رشته طراحی صنعتی به دو صورت با آزمون و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود. داوطلبان و علاقه مندان به انتخاب رشته طراحی صنعتی می‌توانند براساس شرایط خود جهت انتخاب رشته دانشگاه‌های پذیرنده بر هر دو اساس اقدام کنند.

برای اطلاع از دانشگاه های پذیرنده رشته طراحی صنعتی لازم است داوطلبان دفترچه انتخاب رشته را مطالعه و واحدهای مورد نظر خود را اولویت‌بندی کنند. در جدول زیر، لیستی از دانشگاه های ارائه دهنده رشته طراحی صنعتی به همراه ظرفیت رشته طراحی صنعتی آمده است. داوطلبان بعد از مشاهده‌ی دانشگاه‌های پذیرنده حتماً باید آنها را بر اساس امتیاز دانشگاه، محل دانشگاه و شرایط فردی خود، اولویت‌بندی و براساس اولویت تعیین شده، فرم انتخاب رشته را کامل کنند.

 

دورهنحوه پذیرشدانشگاهظرفیت
روزانهبا آزمونهنر اسلامی تبریز۲۴ زن
روزانه /نوبت دومبا آزمونهنر اصفهان۳۵/۱
روزانه /نوبت دومبا آزمونالزهرا۲۱/۹ زن
روزانهبا آزمونتهران۲۰
روزانه/نوبت دومبا آزمونعلم و صنعت۲۰/۷
روزانهبا آزمونهنر تهران۳۰
روزانه/ نوبت دومبا آزمونسمنان۲۰/۵
روزانهبا آزمونبوعلی سینا۳۰
مخصوص داوطلبان بومی استان ایلامبا آزمونهنر اصفهان۲
مخصوص داوطلبان بومی استان چهار محال و بختیاریبا آزمونهنر اصفهان۲
مخصوص داوطلبان بومی استان کرمانشاهبا آزمونبو علی سینا۲
مخصوص داوطلبان بومی استان لرستانبا آزمونهنر اصفهان۱
مخصوص داوطلبان بومی استان آذربایجان شرقیبا آزمونهنر اسلامی تبریز۱ زن
مخصوص داوطلبان بومی استان سمنانبا آزمونسمنان۱
مخصوص داوطلبان بومی استان لرستانبا آزمونبوعلی سینا۱
روزانهبراساس سوابق تحصیلیهنر اسلامی تبریز۲۴
پردیس خودگردانبراساس سوابق تحصیلیتهران (محل تحصیل کیش)۳۰
مخصوص داوطلبان بومی استان آذربایجان شرقیبراساس سوابق تحصیلیمراغه۱
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی نبی اکرم (ص)۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی دانش پژوهان پیشرو۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی ارم۶۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی علامه قزوینی۲۰
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی صالحان۸
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی کمال الملک۴۵
غیرانتفاعیبراساس سوابق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی علم و هنر یزد۲۵
پیام نوربراساس سوابق تحصیلیپیام نور بهشهر۵۰


همان طور که در جدول بالا مشخص شده است ظرفیت پذیرش رشته طراحی صنعتی در دوره‌های روزانه محدود است و دوره غیرانتفاعی، بیش‌ترین ظرفیت پذیرش را دارد. هنگام انتخاب رشته حتماً باید به شرایط دانشگاه توجه کنید و اگر نیاز به استفاده از خوابگاه را دارید، حتماً امکان دریافت آن را بررسی نمایید.

 

هزینه رشته‌ی طراحی صنعتی

 

یکی از مواردی که داوطلبان در هنگام انتخاب رشته طراحی صنعتی مورد بررسی قرار می‌دهند، هزینه رشته طراحی صنعتی است. تحصیل در دوره‌های روزانه، رایگان است و برای تحصیل در دیگر دوره‌ها، باید هر ترم شهریه تعیین شده توسط دانشگاه را پرداخت کنید.

همچنین رشته طراحی صنعتی یک رشته عملی است و نیاز به تهیه‌ی وسایل داردو به این ترتیب باید هزینه‌ی خرید وسایل لازم را هم در نظر بگیرید. البته برخی از وسایل را فقط یکبار تهیه می‌کنید و برخی مصرفی هستند. همچنین بعد از ورود به بازار کار، می‌توانید هزینه‌ها را جبران کنید.

 

زمان فارغ التحصیلی در رشته‌ی طراحی صنعتی چقدر است؟

 

دانشجویان دوره کارشناسی طراحی صنعتی همانند دیگر دانشجویان دوره کارشناسی، باید در زمان تعیین شده توسط دانشگاه، تمامی واحدهای درسی خود را با نمره‌ی قبولی بگذرانند. فارغ التحصیلی در رشته طراحی صنعتی، ۴ سال و معادل ۸ ترم طول می‌کشد و این زمان می‌تواند براساس نیاز دانشجو بیشتر هم شود.

تعداد واحدهای درسی رشته طراحی صنعتی برابر ۱۳۵ واحد است و دانشجویان در هر ترم، بخشی از دروس را براساس اعلام دانشگاه و شرایط خود انتخاب می‌کنند. دروس طراحی صنعتی شامل دروس پایه، عمومی، اصلی و تخصصی می‌شود.
شما می‌توانیدبرای اطلاع از جزئیات واحدهای درسی رشته طراحی صنعتی هر دانشگاه، چارت درسی این رشته را دریافت و مطالعه کنید.

چگونه با تیم آرمان هنر مشاوره بگیریم؟

 

کافیه به شماره تلفن  24 ساعته   ( 09032317921) توی واتساپ یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09128438431 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

همایش های جمع بندی
نتایج درخشان
ورود به آزمون