ورود هنرجو | عضویت

آشنایی با رشته موسیقی نظامی

دامنه‌ی کاربرد موسیقی آنقدر گسترده است که شاهد استفاده از آن در ارتش هم هستیم و رشته موسیقی نظامی نیز در دفترچه کنکور هنر تعریف شده است. موسیقی نظامی سبکی متفاوت از موسیقی است و قدمت بسیار طولانی دارد. این موسیقی با حس و حالی حماسی و قدرتمند نواخته می‌شود و آداب و رسوم و قوانین مربوط به خود را دارد. افرادی که علاقه‌مند به این سبک از موسیقی هستند می‌توانند با انتخاب رشته موسیقی نظامی و تحصیل در این رشته وارد این حرفه شوند. در ادامه به معرفی این رشته و نحوه انتخاب رشته موسیقی نظامی پرداخته شده است.

 

آشنایی با موسیقی نظامی

 

برای آنکه بتوانید انتخاب رشته درستی داشته باشید و با اطمینان، رشته‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید، لازم است شناخت کافی نسبت به رشته‌ها داشته باشید. به همین منظور به معرفی رشته موسیقی نظامی پرداخته‌ایم. موسیقی نظامی یکی از شاخه‌های موسیقی است و داوطلبان بعد از شرکت در آزمون سراسری می‌توانند جهت انتخاب این رشته اقدام کنند. موسیقی نظامی می‌کوشد تا فرهنگ حماسی و رزم‌آوری را یادآوری کند. همچنین این موسیقی باید قدرت، استحکام و آمادگی رزم را به گوش دیگران برساند.

در واقع در این سبک از موسیقی به منظور تقویت روحیه‌ی مبارزه استفاده می‌شود. این امر از گذشته‌های دور تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گرفته و قدمت بسیار طولانی دارد. همچنین هر فرهنگ و ملیتی موسیقی نظامی خاص خود را دارد.

از موسیقی نظامی در مراسمات رسمی، استقبال‌ و بدرقه‌ی مقامات کشوری، مراسم سلام به پرچم، رژه‌های نظامی و دیگر مراسم‌های ملی و مذهبی استفاده می‌شود. علاقه مندان به رشته موسیقی نظامی باید روحیه‌ای محکم و قوی داشته، میهن پرست و نسبت به تعهدات خود وفادار باشند. افرادی که وارد این رشته می‌شوند در ارتش و نیروهای مسلح مشغول به فعالیت می‌شوند و باید بتوانند با قوانین ارتشی هماهنگ شوند.

 

ویژگی‌های موسیقی نظامی

 

همان طور که بیان شد، موسیقی نظامی دارای ویژگی‌های مخصوص خود است. این ویژگی‌ها در موسیقی نظامی تمام جهان یکسان است و هر کشوری بسته به فرهنگ و رسوم خود موسیقی نظامی مخصوص به خود را دارد. در موسیقی نظامی از سازهایی استفاده می‌شود که صدایی بلند و رسا دارند. هنگام شنیدن صدای این سازها، شنونده احساس وقار، رسمیت، قدرت و مبارزه طلبی می‌کند.

بنابراین نوع سازهای مورد استفاده در موسیقی نظامی مشخص شده است. سازهای مورد استفاده در موسیقی نظامی شامل سازهای بادی، کوبه‌ای و بادی برنجی است.

در کنار سازهای ویژه، نحوه‌ی چیدمان و ایستادن افراد گروه نیز منحصر به فرد است. موسیقی نظامی به صورت رژه اجرا می‌شود و تعداد بالایی از افراد در حال نواختن هستند، به همین دلیل تسلط بالا در گروه نوازی، اهمیت بسیار زیادی دارد. چیدمان قرارگیری آن‌ها نیز به صورت ردیف‌های منظم با فاصله مشخص است. نوع چیدمان و نحوه‌ی ایستادن و قرارگیری افراد، نشانی از هویت نظامی است. دانشجویان در زمان تحصیل، یک به یک این نکات را می‌آموزند.

 

راهنمای انتخاب رشته‌ی موسیقی نظامی

 

رشته موسیقی نظامی از رشته‌های گروه هنر است و  افراد برای پذیرش در آن باید در آزمون سراسری و آزمون عملی مربوط به این رشته شرکت کنند. این رشته صرفاً در دوره‌ی روزانه پذیرش دارد و افراد بعد از تحصیل، موظف به کار کردن در واحدهای مشخص شده هستند. آزمون عملی موسیقی نظامی دارای ضریب ۶ است و داوطلبان رشته موسیقی نظامی بعد از ارزیابی آزمون سراسری کنکور و آزمون عملی مشخص می‌شوند.

 

آزمون عملی موسیقی نظامی

 

علاقه‌مندان و داوطلبان رشته موسیقی نظامی برای انتخاب این رشته باید حتماً کارت ورود به آزمون عملی را دریافت کنند. ثبت‌نام آزمون عملی و دریافت کارت از طریق سایت سنجش انجام می‌شود. در این آزمون، مفاهیم موسیقی، شناخت تئوری موسیقی و دیگر مباحث مرتبط، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. زمان انتخاب رشته موسیقی نظامی مانند دیگر رشته‌های گروه هنر است و داوطلبان باید در زمان مشخص شده برای ثبت‌نام آزمون عملی اقدامات لازم را انجام دهند.

 

دانشگاه ‌ها و ظرفیت پذیرش رشته‌ی موسیقی نظامی

 

علاقه مندان به انتخاب رشته موسیقی نظامی باید دفترچه انتخاب رشته هنر را مطالعه کنند. به طور معمول این رشته در دانشگاه‌های محدودی ارائه می‌شود. دانشگاه تهران و دانشکده موسیقی نظامی آن و دانشگاه هنر تهران از جمله واحدهای هستند که این رشته را ارائه می‌دهند. در هر سال و هر نیمسال، دانشگاه های ارائه دهنده رشته موسیقی نظامی تغییر می‌کنند و نمی‌توان یک واحد مشخصی را برای آن‌ها در نظر گرفت. بنابراین لازم است داوطلبان براساس دفترچه انتخاب رشته اقدام به انتخاب کد رشته محل این رشته کنند.

تعداد دانشگاه های پذیرنده رشته موسیقی نظامی، ظرفیت رشته موسیقی نظامی محدود است. البته این رشته جزء رشته‌های پر طرفدار و محبوب گروه هنر به شمار نمی‌رود و تعداد محدودی از افراد هم اقدام به انتخاب رشته موسیقی نظامی می‌کنند و از این رو رقابت برای پذیرش متوسط است.

 

پذیرش در دوره روزانه موسیقی نظامی

 

رشته موسیقی نظامی تنها در دوره‌ی روزانه ارائه می‌شود و داوطلبان نباید نگران هزینه رشته موسیقی نظامی باشند، زیرا تحصیل در این رشته کاملاً رایگان است. همچنین آینده‌ی شغلی و بازار کار رشته موسیقی نظامی هم مشخص و تا حدی تضمین شده است. فارغ التحصیلان این رشته در ارتش و دیگر ارگان‌های نظامی مشغول به فعالیت می‌شوند.

 

آیا انتخاب رشته‌ی موسیقی نظامی برای همه افراد مجاز است؟

 

افرادی که قصد انتخاب این رشته را دارند باید از شرایط و نحوه انتخاب رشته موسیقی نظامی هم اطلاع داشته باشند. در ابتدای امر، پذیرش در این رشته به صورت تک جنسیتی انجام می‌شود و فقط آقایان می‌توانند جهت انتخاب رشته اقدام کنند. بنابراین در صورتی که خانم‌ها این رشته را در لیست انتخاب رشته‌ی خود داشته باشند، انتخاب آن‌ها حذف شده و مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

از طرف دیگر افرادی که قصد قبولی در رشته موسیقی نظامی را دارند باید توانایی نواختن یک ساز را داشته باشند و بر تئوری موسیقی مسلط باشند. همچنین افرادی که قصد تحصیل در این رشته را دارند باید از سلامت و قدرت شنوایی مطلوبی برخوردار باشند. داشتن سلامت کامل جسمی نیز حائز اهمیت است.

 

زمان فارغ التحصیلی در رشته‌ی موسیقی نظامی چقدر است؟

 

در دفترچه انتخاب رشته گروه هنر رشته موسیقی نظامی در مقطع کارشناسی، معرفی و ارائه شده است. قوانین ثبت شده، مدت زمان و تعداد واحد مشخصی را برای دوره‌ی کارشناسی در نظر گرفته است. بنابراین زمان فارغ التحصیلی در رشته موسیقی نظامی برابر ۴ سال یا معدل ۸ ترم است. البته دانشجویان در صورتی که موفق به گذراندن تمامی تعداد واحدهای درسی رشته موسیقی نظامی نشوند، می‌توانند مدت زمان بیش‌تری را مشغول به تحصیل و اتمام درس شوند.

دانشجویان و پذیرفته شدگان رشته موسیقی نظامی در دوره‌ی روزانه موظف هستند دو برابر زمان تحصیل خود را کار کنند و از این رو بعد از اتمام دوران تحصیل وارد بازار کار می‌شوند.

 

نگاهی به واحدهای درسی موسیقی نظامی

 

دانشجویان و پذیرفته شدگان رشته موسیقی نظامی باید تمامی واحدهای درسی خود که توسط وزارت علوم مشخص شده را بگذرانند. واحدهای درسی این رشته شامل دروس عمومی، پایه، اصلی و تخصصی می‌شود. برای اطلاع از جزئیات واحدهای درسی رشته موسیقی نظامی می‌توانید چارت درسی این رشته را مشاهده کنید. در ادامه نگاهی به دروس اصلی و تخصصی این رشته انداخته‌ایم.

 

  • مبانی نظری موسیقی
  • سرایش
  • سازهای بادی نظامی
  • پیانو
  • تربیت شنوایی
  • هارمونی اختصاصی
  • گروه نوازی
  • آشنایی با سازهای جهانی
  • تاریخ موسیقی
  • اصول آهنگسازی
  • مبانی فیزیک صوت
  • فرم و آنالیز اختصاصی موسیقی
  • کنترپوان
  • ارکستراسیون سمفونیک
  • پیونپ شعر و موسیقی
  • هارمونی
  • ارکستراسیون باندهای نظامی

چگونه با تیم آرمان هنر مشاوره بگیریم؟

 

کافیه به شماره تلفن  24 ساعته   ( 09032317921) توی واتساپ یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09128438431 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

همایش های جمع بندی
نتایج درخشان
ورود به آزمون