ورود هنرجو | عضویت

آشنایی با رشته نوازندگی موسیقی جهانی

رشته نوازندگی موسیقی جهانی از جمله رشته‌های بسیار محبوب است. موسیقی زبان مشترک همه‌ی ملت‌ها است و تمامی جوامع موسیقی مخصوص به خود را دارند. گوش دادن به موسیقی حال و هوای انسان را تغییر می‌دهد و البته موسیقی هم در سبک‌های مختلفی اجرا می‌شود.

در بین افرادی که تمایل به ورود به دانشگاه را دارند، برخی از افراد به انتخاب رشته نوازندگی موسیقی جهانی می‌پردازند و تمایل به تحصیل در این رشته را دارند. در ادامه این مطلب اطلاعات کاملی پیرامون نحوه‌ی ثبت‌نام و انتخاب رشته، دانشگاه‌های پذیرنده و ظرفیت آنها برای داوطلبان رشته نوازندگی موسیقی جهانی آمده است.

 

معرفی رشته‌ی نوازندگی موسیقی جهانی

 

اولین قدم در راهنمای انتخاب رشته نوازندگی موسیقی جهانی، رسیدن به یک تعریف کامل پیرامون این رشته است. معرفی رشته نوازندگی موسیقی جهانی به طور کامل امکان‌پذیر نیست و علت آن هم گسترده بودن دنیای موسیقی است، اما می‌توان آن را به طور خلاصه و البته مفید معرفی کرد.

هر سبک از موسیقی و موسیقی هر کشوری حال و هوایی متفاوت دارد و می‌تواند انسان را با روحیه‌ی مردم آن کشور آشنا کند. این رشته در مقابل نوازندگی موسیقی ایرانی قرار گرفته است و دانشجویان در زمان تحصیل خود می‌آموزند به طور حرفه‌ای و در ژانرهای مختلف موسیقی و براساس قوانین موسیقی جهانی بنوازند.

علاقه مندان به رشته نوازندگی موسیقی جهانی باید یک ساز حرفه‌ای را برای نوازندگی انتخاب کنند. همچنین لازم است تسلط نسبتاً کاملی را بر ساز داشته باشند تا در آزمون عملی پذیرفته شوند.

این رشته با هدف گسترش دانش عملی و نظری موسیقی، همراستا با دیگر کشورهای جهان ایجاد شده است و  هدف آن، پرورش موسیقی‌دان‌های صاحب نام در حوزه‌ی پژوهشی و عملی است. علاقه مندان به انتخاب رشته نوازندگی موسیقی جهانی باید از نظر شخصیتی و جسمی توانایی تحصیل در این رشته را داشته باشند.

 

توانایی‌های لازم برای انتخاب رشته‌ی نوازندگی موسیقی جهانی

 

افرادی که قصد انتخاب رشته نوازندگی موسیقی جهانی را دارند باید ذوق هنری داشته، خلاق بوده، درک کاملی نسبت به موسیقی داشته، از سلامت کامل شنوایی برخوردار بوده، سخت کوش و صبور باشند و بتوانند ساعت‌های طولانی به تمرین بپردازد.

البته از آنجایی که افراد قبل از انتخاب رشته موسیقی جهانی باید نوازنده باشند، این ویژگی‌ها را دارند و با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

 

نگاهی به بازار کار نوازندگی موسیقی جهانی

 

بررسی بازار کار رشته نوازندگی موسیقی جهانی هم حائز اهمیت است. نوازندگان می‌توانند در ارکسترهای مختلف مشغول به کار شوند. همچنین این افراد می‌توانند در زمینه‌ی آموزشی وارد و به عنوان مدرس موسیقی در آموزشگاه‌ها یا به صورت مستقل مشغول به کار شوند.

همچنین این فارغ‌التحصیلان می‌توانند با همکاری دیگر هنرمندان در گروه‌های تئاتر و نمایش هم فعالیت کنند. از دیگر فرصت‌های شغلی این رشته می‌توان به اجرای موسیقی فیلم، آفرینش سرودها، سرپرست گروه و استاد دانشگاه اشاره کرد.

 

زمان و نحوه انتخاب رشته‌ی نوازندگی موسیقی جهانی

 

افرادی که تمایل به پذیرش و قبولی در رشته نوازندگی موسیقی جهانی را دارند باید از شرایط، نحوه و زمان انتخاب رشته نوازندگی موسیقی جهانی مطلع باشند. انتخاب رشته نوازندگی موسیقی جهانی، بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری انجام می‌شود و داوطلبان می‌توانند با بررسی و مطالعه دفترچه انتخاب رشته هنر و همراهی مشاوران تحصیلی، فرم انتخاب رشته را تکمیل و ارسال نمایند.

 

آزمون عملی نوازندگی موسیقی جهانی

 

نحوه انتخاب رشته نوازندگی موسیقی جهانی مانند موسیقی ایرانی است و داوطلبان باید برای پذیرش در آزمون عملی شرکت کنند. آزمون عملی چند هفته بعد از انتخاب رشته انجام می‌شود و دارای ضریب ۶ است و در نهایت براساس ارزیابی سوابق تحصیلی، رتبه کنکور و عملکرد در آزمون عملی پذیرفته شدگان مشخص می‌شوند.

هنگام انتخاب رشته داوطلبان باید دانشگاه های پذیرنده رشته نوازندگی موسیقی جهانی را مشخص و آنها را براساس معیارهای خود، اولویت‌بندی کنند. از جمله معیارهای مهم در اولویت‌بندی دانشگاه‌ها می‌توان به نوع دوره، رتبه دانشگاه، ظرفیت رشته نوازندگی موسیقی جهانی، موقعیت دانشگاه و شرایط فرد اشاره کرد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته‌ی نوازندگی موسیقی جهانی

 

برای اطلاع از دانشگاه های ارائه دهنده رشته نوازندگی موسیقی جهانی لازم است دفترچه انتخاب رشته گروه هنر را مطالعه کنید. در دفترچه دانشگاه‌های پذیرنده به همراه ظرفیت پذیرش رشته نوازندگی موسیقی جهانی مشخص شده است. دانشگاه‌ها و ظرفیت پذیرش آنها می‌تواند تا حدی در هر سال تغییر کند. در جدول زیر لیستی از دانشگاه‌های پذیرنده رشته نوازندگی موسیقی جهانی بر اساس پذیرش سال‌های گذشته آمده است:

 

نوع دورهنحوه پذیرشنام دانشگاهظرفیتساز
روزانهبا آزموندانشگاه هنر – تهران (محل تحصیل پردیس کرج)7پیانو
روزانهبا آزموندانشگاه هنر – تهران (محل تحصیل پردیس کرج)3ساز بادی
نوبت دومبا آزموندانشگاه هنر – تهران (محل تحصیل پردیس کرج)5ساز زهی آرشه‌ای
روزانهبا آزموندانشگاه هنر – تهران (محل تحصیل پردیس کرج)4گیتار
روزانهبا آزموندانشگاه تهران۱۵
غیرانتفاعیبراساس سوبق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی عقیق اصفهان۳۰
غیرانتفاعیبراساس سوبق تحصیلیموسسه غیرانتفاعی فردوس مشهد۶۰


همان طور که مشخص است، ظرفیت پذیرش رشته نوازندگی موسیقی جهانی محدود بوده و تنها در دو دوره روزانه و غیرانتفاعی ارائه می‌شود. بنابراین پذیرش در این رشته با رقابت بالایی همراه است و عملکرد فرد در آزمون عملی بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود.

افرادی که قصد تحصیل در این رشته را دارند باید مهارت بالایی در نواختن ساز و همچنین درک درست و کاملی از تئوری موسیقی داشته باشند.


هزینه رشته نوازندگی موسیقی جهانی 
برای دروه‌های روزانه، رایگان است و پذیرفته شدگان در این دروه می‌توانند از خدمات تحصیل رایگان استفاده کنند. پذیرش در دوره غیرانتفاعی، رایگان نیست و دانشجویان باید در هر ترم، مبلغی را به عنوان شهریه و جهت ثبت‌نام، پرداخت کنند. شهریه شامل شهریه ثابت و متغیر است و شهریه متغیر هم بسته به تعداد واحد اخذ شده و عملی و تئوری بودن آن تغییر می‌کند.

 

زمان فارغ التحصیلی در رشته‌ی نوازندگی موسیقی جهانی چقدر است؟

 

یکی از دغدغه‌های دانشجویان، مدت زمان فارغ التحصیلی در رشته نوازندگی موسیقی جهانی است. این رشته در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود و برای فارغ التحصیل شدن در آن به طور متوسط، ۴ سال معادل ۸ ترم زمان لازم است. برخی از دانشجویان بنابر شرایط خود مدت زمان بیشتری را به تحصیل می‌گذرانند.

در مدت زمان ۸ ترم، دانشجو باید تمامی واحدهای درسی را با نمره قبولی بگذراند. تعداد واحدهای درسی رشته نوازندگی موسیقی جهانی برابر با ۱۳۵ واحد است.

 

نگاهی به دروس نوازندگی موسیقی جهانی

 

افرادی که تمایل به انتخاب رشته نوازندگی موسیقی جهانی را دارند باید از دروس این رشته هم مطلع باشند. دروس این رشته شامل دروس عمومی، پایه، اصلی و تخصصی است و بیشتر دروس به صورت عملی ارائه می‌شود.

همچنین بیشتر دروس در چند ترم ارايه می‌شود و هر یک پیش نیاز دیگری است. برای اطلاع دقیق از جزئیات واحدهای درسی رشته نوازندگی موسیقی جهانی می‌توانید چارت درسی این رشته را مشاهده کنید. در زیر برخی از دروس این رشته آمده است. دروس در تمامی دانشگاه‌ها تا حد زیادی یکسان هستند و تفاوت‌های اندکی با هم دارند.

 

  • سرایش (1و 2 و 3 و 4)
  • هماهنگی یا هارمونی (1و 2)
  • تربیت شنوایی (1و 2)
  • پیانوی عمومی (1، 2 و 3)
  • مبانی صدا شناسی
  • مبانی صدا
  • تاریخ موسیقی جهان (1 و 2)
  • تاریخ موسیقی ایران
  • سازشناسی موسیقی جهانی (1 و 2)
  • شناسایی سازهای ایران
  • فرم موسیقی (1 و 2)
  • آواز جمعی (1 و 2)
  • همنوازی (1، 2، 3 و 4)
  • ارکستر جهانی (1، 2، 3 و 4)
  • ساز جهانی (1، 2، 3، 4، 5، 6، 7 و 8)
  • اجرای صحنه ای ساز جهانی (1 و 2)
  • دشیفراژ (1 و 2)
  • اجرای صحنه آوازی جمعی
  •  

بعد از پایان دوره کارشناسی، فارغ التحصیلان می‌توانند برای تحصیل در مقطع ارشد اقدام کنند. رشته نوازندگی موسیقی جهانی در حال حاضر در مقطع دکتری در ایران ارائه نمی‌شود و امکان تحصیل در خارج کشور برای آن وجود دارد.

چگونه با تیم آرمان هنر مشاوره بگیریم؟

 

کافیه به شماره تلفن  24 ساعته   ( 09032317921) توی واتساپ یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09128438431 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

همایش های جمع بندی
نتایج درخشان
ورود به آزمون