ورود هنرجو | عضویت

تغییرات کنکور هنر

هنر1402 1

تغییرات کنکور هنر

صفر تا ۱۰۰ تغییرات کنکور هنر۱۴۰۳ را در این صفحه بخوانید.

 

کنکور هنر هرساله تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری را به خود اختصاص می‌دهد. در این میان اطلاع از تغییرات منابع و ضرایب دروس در کنکور همیشه یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی داوطلبان کنکور سراسری بود است. در این صفحه قصد داریم با بررسی تغییرات کنکور هنر ۱۴۰۳ و شفاف‌سازی در مورد حذفیات کنکور هنر ۱۴۰۳، فرایند برنامه‌ریزی مطالعاتی و ثبت‌نام شما داوطلبان عزیز را تسهیل سازیم.

 

در این مقاله می‌خوانید:

 

  • آخرین تغییرات کنکور هنر ۱۴۰۳ شامل چه مواردی می‌شود؟
  • نکات مهم کنکور هنر ۱۴۰۳ که باید بدانید.
  •  

تا به این لحظه و بر اساس اطلاعیه‌های سازمان سنجش کشور تغییرات کنکور هنر ۱۴۰۳ شامل موارد زیر می‌شود:

 

۱) حذف سوالات دروس عمومی (ادبیات، عربی، زبان و دینی پایه دهم تا دروازدهم) که از سال ۱۴۰۲ در همه کنکورهای سراسری اعمال گردید، همچنان به همان رویه پا برجاست. نمرات این دورس از طریق سوابق تحصیلی بر روی نمره نهایی کنکور هنر ۱۴۰۳ اعمال خواهد شد.

توجه داشته باشید، دروس عمومی که در نمره نهایی کنکور هنر ۱۴۰۳ تاثیرگذار هستند همگی از پایه دروازدهم است. این دروس به‌صورت امتحان نهایی در خردادماه ۱۴۰۳ برگزار و معدل آنها با توجه به ضرایبی که دارند، نمره کل سابقه تحصیلی شما را تشکیل می‌دهد. لیست دروس عمومی به همراه ضریب تاثیر آن‌ها در معدل سابقه تحصیلی به شرح زیر است:

  • فارسی ۳ ، با ضریب ۶۳/۲۱
  • عربی و زبان قرآن ۳ ، با ضریب ۰۵/۹
  • تعلیمات دینی ۳ ، با ضریب ۵۳/۱۶
  • زبان خارجی ۳ ، با ضریب ۸۰/۱۱
  • سلامت و بهداشت ، با ضریب ۴۴/۳

معدل نهایی سوابق تحصیلی شما به صورت ۲۸ درصد قطعی در رتبه کنکور هنر ۱۴۰۳ تاثیرگذار است. به عبارت دیگر رتبه نهایی شما در کنکور هنر ۱۴۰۳، از مجموع نمره دروس تخصصی در کنکور هنر، با سهم ۷۲ درصد و معدل سوابق تحصیلی با سهم ۲۸ درصد محاسبه میگردد.

۲) سازمان سنجش کشور هیچ‌گونه حذفیاتی برای دروس تخصصی هنر از کنکور ۱۴۰۳ اعلام نکرده است و تنها سوالات برخی از دروس با هم و به صورت ادغام شده در یک بخش از دفترچه سوالات کنکور آورده می‌شود.

 

سه بخش‌ اصلی دفترچه سوالات کنکور هنر ۱۴۰۳ به صورت زیر خواهد بود:

 

  • درک عمومی هنر شامل سوالات دروس تخصصی درک عمومی هنر، خلاقیت نمایشی، خواص مواد و خلاقیت موسیقی: مجموعا ۵۰ سوال
  • درک عمومی ریاضی فیزیک شامل سوالات ریاضی و فیزیک و ترسیم فنی از کتاب‌های وزارتی رشته ریاضی فیزیک دبیرستان: مجموعا ۳۰ سوال
  • خلاقیت تصویری و تجسمی: ۲۰ سوال
  •  

زمان پاسخ‌گویی به مجموع ۱۰۰ سوال دفترچه کنکور هنر ۱۴۰۳، تنها ۱۱۵ دقیقه است.

 

۳) حذف زیر گروه‌های آزمایشی یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات کنکور هنر ۱۴۰۳ است که از سال ۱۴۰۲ اعمال گردید. به دنبال این تغییر ضرایب دروس تخصصی برای تمامی رشته‌ها به‌صورت یکسان اعمال خواهد شد.

۴) با حذف دروس عمومی از کنکور هنر ۱۴۰۳، ضرایب دروس تخصصی در کنکور افزایش یافته است. این نکته در کنار حذف زیرگروه های آموزشی و اعمال یکسان نمره هر درس برای تمامی رشته‌ها می‌تواند نشانگر اهمیت مطالعه دقیق همه منابع برای موفقیت در کنکور هنر ۱۴۰۳ باشد.

 

ضریب تاثیر دروس تخصصی کنکور هنر ۱۴۰۳ به‌صورت زیر خواد بود:

 

  • درک عمومی هنر ، خلاقیت نمایشی، خواص مواد و خلاقیت موسیقی: ضریب ۱۲
  • درک عمومی ریاضی فیزیک و ترسیم فنی : ضریب ۵
  • خلاقیت تصویری و تجسمی: ضریب ۳
  •  

۵) کنکور سراسری هنر ۱۴۰۳ یا همان آزمون تئوری دروس تخصصی، در ۲ نوبت برگزار خواهد شد. این تغییر بزرگ به متقاضیان کنکور سراسری هنر ۱۴۰۳ این فرصت را می‌دهد که در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب در آزمون نخست، به جای سرمایه‌گذاری وقت و تلاش خود برای آزمون سال بعد، شانس خود را برای کنکور دوم همان سال امتحان کنند.

 

براساس تقویم زمانی کنکور سراسری هنر، نوبت اول کنکور هنر ۱۴۰۳ در ۶ و ۷ اردیبهشت‌ماه و نوبت دوم این آزمون در ۷و ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

 

۶) داوطلبان کنکور هنر ۱۴۰۳ می‌توانند، نمره یکی از دو نوبت آزمون سراسری را به‌عنوان نمره نهایی خود اعلام کنند و تا دو سال از آن برای ورود به دانشگاه استفاده نمایند.

۷) آزمون عملی کنکور هنر ۱۴۰۳ تغییرات چندانی نسبت به سال‌های قبل نکرده است. تنها تغییر کنکور هنر ۱۴۰۳ در بخش آزمون عملی، اضافه شدن رشته سینما به لیست رشته‌های دارای آزمون عملی است.

۸) آزمون عملی هنر برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ تنها یکبار در سال برگزار خواهد شد و هر داوطلب می‌تواند بر اساس علاقه خود در ۲ آزمون عملی شرکت کند. توجه داشته باشید که نمره شما در آزمون عملی کنکور هنر ۱۴۰۳ با داشتن ضریب ۱۲، تا ۴ برابر بیشتر از سال‌های قبل در نمره نهایی کنکور هنر ۱۴۰۳ تاثیر دارد.

۹) یکی دیگر از تغییرات کنکور هنر ۱۴۰۳، تعیین شروط پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌هاست. این قانون را شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۲ برای دانشگاه‌ها درنظر گرفته است. بر این اساس شرکت‌کنندگان آزمون سراسری ۱۴۰۳، پس از اعلام نتایج باید در انتخاب دانشگاه نیز دقت لازم و کافی را داشته باشند.

 

نکات مهمی که باید برای شرکت در کنکور هنر ۱۴۰۳ بدانید.

 

  • اگرچه کنکور هنر ۱۴۰۳ در طول سال ۲ بار برگزار می‌شود، اما پذیرش در دانشگاه‌ها همچنان یک بار در سال است. شرکت‌کنندگان کنکور هنر ۱۴۰۳ می‌توانند نمره یکی از آزمون‌های سراسری خود را به عنوان نمره نهایی اعلام کنند.
  • قبولی در امتحانات نهایی خردادماه را به شهریور موکول نکنید، چرا که تنها نمرات امتحانات نهایی خردادماه در نتایج کنکور هنر تاثیرگذار خواهد بود. توجه داشته باشید که برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره‌کل آزمون اختصاصی نیست. به عبارت دیگر نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ و سپس تراز می‌شود.
  • به جز ۵ درس عمومی اعلام شده از پایه دوازدهم هیچ درس عمومی دیگری از پایه‌های دهم و یازدهم در سابقه تحصیلی و رتبه کنکور هنر ۱۴۰۳ شما تاثیر نخواهد داشت.
  • ادغام سوالات برخی از دروس تخصصی در دفترچه سوالات کنکور ۱۴۰۳ به معنای حذف منابع این دروس نخواهد بود و اهمیت مطالعه منابع اختصاصی برای هر یک از دروس خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد همچون سال‌های قبل باقی است و تا حدودی بیشتر هم شده است.
  • با حذف زیرگروه‌ها، نمره همه دروس برای داوطلبان کلیه رشته‌های هنر اهمیت دارد. به همین دلیل به هیچ عنوان به توصیه‌های اشتباه در مورد حذف یک یا چند درس حتی با تعداد سوال اندک در کنکور هنر ۱۴۰۳، عمل نکنید.
  • ادغام سوالات برخی از دروس و حذف دروس عمومی از کنکور هنر، ضریب تاثیر برخی از دروس تخصصی به‌صورت قابل توجهی افزایش داشته است. از همین رو برخلاف سال‌های قبل لازم است نگاه ویژه‌ای به سوالات بخش درک عمومی هنر، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد داشته باشید.
  • شرکت در کلاس‌های ازمون عملی را به بعد از اعلام نتایج کنکور واگذار نکنید. از همین امروز در کلاس‌های ازمون عملی شاخه مورد علاقه خود شرکت کرده و تمرین روزانه را در برنامه خود بگنجانید. چرا که بعد از اعلام نتایج فرصت کمی تا آزمون عملی باقی است و عملا امکان تمرین کافی وجود ندارد.
  •  
 

 برای رسیدن به موفقیت در کنکور هنر ۱۴۰۳چگونه حرکت کنیم؟

 

آرمان هنر با مشاوران خود در کنار شما هستند تا برنامه ریزی دقیقی را برای امتحانات نهایی به خصوص دروس عمومی به شما ارائه دهند. علاوه بر این لازم است با شرکت در دوره‌های آمادگی کنکور هنر ۱۴۰۳، سه درس کنکور ریاضی و فیزیک، درک عمومی هنر و خلاقیت تصویری را به مرحله تسلط لازم و کافی برسانید. چرا که افزایش ضریب دروس تخصصی، تاثیر آنها را در نمره نهایی کنکور دوچندان کرده است. همانطور که مطلع هستید دروس عمومی از کنکور هنر ۱۴۰۳ حذف گردیده و دفترچه سوالات کنکور هنر ۱۴۰۳ تنها سوالات دروس تخصصی را شامل میشود.  لازم به ذکر است آزمون عملی در کنکور هنر ۱۴۰۳ ضریب ۱۲ دارد.

فریبرز ایاغی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همایش های جمع بندی
نتایج درخشان
ورود به آزمون